Sunday, September 13, 2009

Farid Kamil Mahukan Penjelasan



Walaupun telah mengorak langkah lebih jauh dalam industri perfileman dengan mengarah filem pertamanya di bawah Metrowealth berjudul V3 Samseng Jalanan. Nasib kelihatan tidak menyebelahi anak kelahiran Kedah ini apabila filem pertama arahan beliau diharamkan penyiarannya. Tetap menegakkan pendiriannya mahukan penjelasan lanjut daripada pihak terlibat.


"Saya mengharapkan satu alasan yang munasabah jika benar filem itu tidak boleh ditayangkan kepada umum. Diharap jawapan tersebut biarlah logik supaya saya boleh jelaskan kepada orang ramai sebab sebenar.

"David pernah berseloroh menyuruh saya menyimpan sahaja filem tersebut dalam peti ais. Apa yang saya tahu, filem ini tidak mendapat sebarang kelulusan kerana ianya masih di peringkat pemantauan. Saya akan bertemu Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri untuk berbincang lanjut.

"Saya masih tidak berpuas hati kerana pengharaman dibuat tanpa sebarang dokumen hitam putih. Filem saya dinilai dua kali namun ianya tetap diharamkan," ujar Farid meluahkan rasa tidak puas hati kepada ManggaOnline.

Namun di sebalik pengharaman itu, Farid mengambil iktibar dan pengalaman daripada Aziz M.Osman di mana pengarah tersebut juga pernah mengalami nasib yang serupa di awal pembabitan beliau dalam pengarahan filem.

"Kena ban adalah perkara biasa. Mungkin saya juga harus hadapi perkara yang sama macam Aziz M.Osman," ujar Farid yang telahpun membentangkan projek filem beliau seterusnya.



Walaupun sehingga kini telah membintangi filem di antaranya Anak Halal, Rempit, Estet dan sebagainya, Farid Kamil mengakui dirinya masih memerlukan bimbingan pelakon senior untuk memajukan kariernya. Bak resmi padi, semakin berisi semakin menunduk, begitu juga dengan bekas pelajar UITM Shah Alam ini, mengakui dirinya tidak mampu melihat lakonan sendiri di dalam setiap filem yang dibintanginya.

"Makin lama saya jadi malu bila lihat lakonan sendiri terutama dalam filem Estet. Saya pun tak pasti kenapa, yang pastinya banyak yang perlu diimprove setakat ni.

"Dari dulu sebenarnya saya malu tapi pendamkan sajalah sebab saya baru lagi dan taknak banyak cerita," ujar Farid Kamil berseloroh.

Pengalaman Raya

"Pernah ketika saya di tingkatan empat, saya excited sangat nak pakai baju raya malam sebelum Aidilfitri. Nak dijadikan cerita saya terjatuh motor pada malam itu dan habis baju raya saya koyak. Terpaksalah pakai juga baju yang sama di pagi raya kerana itulah satu-satunya baju yang saya ada.

"Tahun ini saya akan balik kampung tanpa insan istimewa, mak saya pun suruh habiskan degree dulu then baru fikir pasal kahwin. Saya target umur 30 baru saya akan berumahtangga," ujarnya yang akan beraya bersama keluarga di Alor Setar.

No comments:

Post a Comment